HOUDING

De ontspannen, waardige zithouding bij meditatie is primair bedoeld om de aandacht te bevorderen. Kies een houding die de ademhaling niet belemmert, energie laat stromen en lange tijd vol te houden is. Traditioneel zit men tijdens meditatie in de (halve) lotushouding of de kleermakerszit, maar een meditatiebankje of gewone stoel werkt ook prima. Mediteren is niet altijd makkelijk maar het wordt makkelijker op een fijne, rustige, veilige, vaste plek, op een vast tijdstip.

Voor een juiste mentale houding zijn de volgende punten van belang:

  • Kijk met een betrokken, nieuwsgierige, onderzoekende blik, alsof de wereld zich voor het eerst aan je voor doet;
  • Stel je open voor alle ervaringen (ook minder fijne);
  • Wees lief, vriendelijk en mild voor jezelf, alles wat is, is goed;
  • Werk minder hard, niet doen maar zijn.

Ook belangrijk is de juiste motivatie. De juiste motivatie is niet hard werken, dwingen of discipline maar juist zacht en rustig en komt vanbinnen, vanuit vertrouwen, intuïtie en inzicht.

Bovenstaande beoefening, het proces van aandacht ontwikkelen en jezelf openstellen, blijkt in de praktijk ingewikkeld. De neiging bestaat om te beoordelen of te veroordelen, om iets te willen bereiken, te doen, te beheersen, te sturen en niet simpelweg onveranderd toe te laten. De omgang met gedachten en gevoelens, prettige en onprettige ervaringen, de menselijke beperkingen, het vraagt om regelmatige beoefening, liefst iedere dag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *